Sunday, March 26, 2006

Kristallklart

Nu är Elias ett år! Födelsedagsfirandet var jättetrevligt, från morgon till kväll. Stressigt, men det hör väl till antar jag. Strax efter klockan nio stack jag iväg till Hemköp för att handla. Efter det var det dags att börja med tårtorna. På förmiddagen kom Elias farmor och farfar. Då fick mamma och pappa äntligen en chans att hoppa in och duscha. Sen gick farfar, Daddy Fool och jag iväg till Babyproffsen där en ny bilbarnstol inhandlades till Elias. En födelsedagspresent från farmor och farfar. Vid ett-tiden kom gammelfarmor och gammelfarfar och det var dags för presentöppning och fika, men lilla pluttisen somnade precis när det var tårtdags. Han fick jättefina presenter från allesammans! Vid fyra-tiden åkte gammelfarmor och gammelfarfar hem, och en halvtimme senare var det dags för farmor och farfar att åka. Själv stod jag i köket och var i full gång med att förbereda inför middagen på kvällen. Klockan sex kom nämligen mormor, moster och morbror. Elias fick ännu fler fina presenter, och vid middagen så åt han samma mat som vi andra. Det blev lasagne och sallad och plutten åt med glupande aptit. Tårtan var han inte lika sugen på, hela ansiktet skrynklades ihop, han fick kanske i sig ett par små skedar. Vid halvtio-tiden var han helt slut och det blev dags för välling och sängen. Han somnade iniom fem minuter efter läggning! Strax före midnatt gick de andra hem och Daddy Fool och jag dök i säng, glada, nöjda, men helt utmattade.

Morgonen efter stod jag i köket och diskade, när jag hörde Daddy Fool ropa från badrummet: "Älskie, kom hit och titta. Det är helt bisarrt." Jag gick dit, och det varr bisarrt, hela blöjan var full av små, kristalliknande kulor, men när man kände på dem så var de mjuka, som gelé, i konsistensen. Han hade bajsat också, men det såg ut som vanligt. Det här såg ut som om kisset hade koagulerat på nåt sätt, för det hade läckt ut och fanns över hans mage och lår också. I övrigt verkade han vara precis som vanligt och han hade ingen feber. Vi ringde i allafall till sjukvårdsupplysningen (började på plats trettio i kön), men sköterskan där hade aldrig hört om något liknande. Hon ansåg däremot att det inte var någon fara eftersom att han inte mådde dåligt på något sätt. Hennes råd var att avvakta och om "kristallerna" inte försvann så skulle vi kontakta jourmottagningen, gå dit och lämna in ett urinprov. Det var även viktigt att vi höll koll på hans allmäntillstånd , och om han skulle bli dålig så var det barnakuten som gällde. Men under dagen så minskade mängden "kristaller", det var bara någon enstaka vid varje blöjbyte. Han kissade däremot ganska mycket under dagen, blev ett par klädombyten. Daddy Fool ringde till sjukvårdsupplysningen igen på kvällen och den sköterskan visste inte heller vad det kunde vara, men hon trodde inte att det var något med njurarna eller nåt annat allvarligt. Möjligtvis kunde det vara så att det blivit nån slags reaktion mellan något han ätit och halterna av salt etc i urinet (jag tror att det var något sådant hon sa). I morse hade han kissat mycket, men det var inga kristaller. Eventuellt en liten, men jag är inte säker på att det var en sån. Han verkar må som vanligt, så vi får väl bara fortsätta att vara observanta helt enkelt.

No comments: