Monday, March 20, 2006

"Fredrik Araben"

I fredags kväll var jag ute med syrran och lillskutt. Vi gick först till Söders hjärta och åt middag. Efter det drog vi vidare till M-bar-go vid Hornstull, där vi mötte upp med några polare till lillskutt. Rubriken till detta inlägg har med detta att göra. Vi pratade nämligen bland annat om pinsamma skivinköp genom tiderna och en av killarna berättade om en skiva han köpt av artisten "Fredrik Araben". Alla andra kring bordet såg ut som levande frågetecken. Ingen hade nånsin hört talas om denna figur. Han sa att "Fredrik Araben" hade varit med i programmet "Solstollarna" som gick nån gång under 80-talet. "Solstollarna" vet man ju vad det är, men den enda Fredrik där som vi kände till var Fredrik Willstrand. Nåväl, väl hemma igen, berättade jag för Daddy Fool om denna "Fredrik Araben" (storskrattandes) och smart som han är så frågade han om det inte kunde vara "Shakin´(läs: shejken) Fredrik som snubben menade. Detta var ju Fredrik Willstrands artistnamn, och självklart måste det ju vara så. Googlade på "Fredrik Araben" men kammade noll.

Elias har fått en ny vagn. Han, jag, hans mormor och hans farmor var på Babyproffsen i fredags. Av mormor fick han en födelsedagspresent i förskott; en Teutonia Timmy sulky. Den är mycket mindre och smidigare än den gamla vagnen och den väger ca 6 kg mindre. Vi invigde den redan på hemvägen från affären. Det verkar som att han trivs bra i den, han sitter ju med ansiktet i färdriktningen och njuter av att se på alla människor, bilar och dylikt som passerar. Nu har den gamla vagnen åkt ner i källarförrådet. Farmor köpte ett par mockasiner, som vi invigde på lördagsmorgonen. Det gick som en dans att promenera omkring i dom. Han fick även några nya badleksaker och dom badade han med i morse. Han hann precis bada klart och påbörja torkandet, när det ringde på dörren. Det var killarna som skulle kolla ventilationen i huset. Det gick väldigt fort, och snart hade de gått igen. Skönt att de kom så tidigt. Man vet ju aldrig, det stod mellan klockan 8.00 och 15.30. Trist om man blir låst hela dagen för att man måste vänta på dom.

Just nu sover den lilla fnutten. Han somnade i min famn framför datorn. Har lagt honom i sin säng. Vi får väl se hur länge han vilar. Det är rätt skönt att få en stund för sig själv. I går var han väldigt gnällig större delen av dagen. Daddy Fool och jag höll på att bli tokiga. Inget vi gjorde dög. Hoppas att det blir en bättre dag idag.

2 comments:

Anonymous said...

Det var Rillan eller Gurra som hade "Fredrik Araben" va? =) De är för gulliga - virriga men gosiga.
Tack för i fredags! Det var skitkul att gå ut med dig och syrran. Måste bara komma ihåg att betala henne för mitt sista glas vin också ...
KRAM!

Erika said...

Tack själv! Jag hade också jättekul. Det måste vi göra om snart tycker jag.
Det var förresten Gurra som var den virrige där, tror jag.