Wednesday, August 05, 2009

Sommar sommar sommar


Nu har snart ännu en sommar flytt. En sommar fylld av fart och utveckling. Elias har vuxit och blivit en stor pojke. Han har haft en massa kul för sig. Första turen till Gröna Lund till exempel. Vi var där med mormor, morbror, moster och "morbror" P. Elias hade åkband och åkte lilla fritt fall, barnradiobilar, tekoppar, lilla pariserhjulet mm mm. Stackarn lilla Marcus hade inte riktigt lika roligt i allt oväsen. Elias var en vecka själv hos farmor och farfar och när de kom tillbaka hit med honom så gjorde vi ett besök på Junibacken. Vi har även hunnit med en tripp till Andys lekland i Sickla. En svettigare liten pojke har sällan skådats. Dessutom har han lekt av sig i lekparkerna häromkring. Nytorget (där han även ätit av stans godaste glass) och "Stora slottet (Skånegläntans parklek) är väl där han varit mest. Både idag och igår tillbringade vi flera timmar vid "Stora slottet". Elias har cyklat, sprungit omkring och lekt i vattensprinklern. Jag har suttit i skuggan med Marcus. Nu är jag hemma själv med pojkarna. Daddy Fool började jobba igen i måndags. Nästa vecka börjar Elias dagis igen.













Marcus utvecklas en hel del han också. Han har börjat upptäcka sina händer. Han kan ligga och titta på dom länge. Rulla över på mage har han lyckats med några gånger. Dessutom "pratar" han mer och mer. Många små ljud och många skratt kommer ut ur hans lilla plutmun. Han älskar att stå upp i ens knä. Han är inte mycket för att sitta stilla. Känns som att han skulle kunna bli tidig att börja sitta och gå. Han blir stadigare och stadigare dag för dag.


Marcus mage krånglar lite fortfarande, dock han det blivit mindre än förut. Vi ska ändå göra ett pricktest sen när han blivit fyra månader. Detta blev vi rekommenderade av en läkare på barnmottagningen när vi var där. Då testar de för ägg-, mjölkprotein- och fiskallergi. Vi ger fortfarande Sempers magdroppar och minifomdroppar för säkerhets skull.


Det har varit svårt att få honom att ta nappflaska ett tag nu men på senare tid så har vi lyckats vid några tillfällen. Jag har köpt ett helt utbud av olika nappflaskor och nappar (det vägrar han också nämligen). Napparna lyckas vi fortfarande inte med. Han kan suga ett litet tag på den men sen åker den ut. I förmiddags lyckades jag få honom att somna i sin spjälsäng genom att vagga sängen (med hjälp av Vyssan lull tassar) och att han fick suga på mitt lillfinger. Han verkar föredra detta framför napp.


Vi var på BVC i måndags och då var Marcus 60 cm lång och väger ca 6,8 kg. Min stora lilla pojke!



Ett annat framsteg är att jag badat med min andra stora pojke idag. Jag har faktiskt saknat mina bad med Elias. Men nu har jag äntligen läkt tillräckligt för att jag ska kunna bada igen. Det blev ett bad fyllt av lek med "Raket" (en tom tvålflaska) och även med en tom bubbelskumsflaska. Han var nog övertrött, vi har ju tillbringat fyra och en halv timme i Skånegäntan idag. Nu sover båda pojkarna. Daddy Fool sitter och spelar tv-spel och jag sitter här framför datorn. Behöver lite egentid känner jag.


I morgon blir det en ny dag. Säkert kommer även den att tillbringas ute i lekparken. Elias ska väl leka med Roger (en sexårig kille som brukar vara där).

2 comments:

Anonymous said...

Hej där!
Tack för härlig, efterlängtad läs-
ning. Du gör ett jättefint jobb
med allt.
I morgon kommer farfar på cykel :-)
18 mil !!!!!!!!!!! Han kan nog inte
sitta i morgon kväll. Ser fram emot
nästa helg.
Kram från "svärmor"

Åsa said...

vilken fin familjebild! Och vad era grabbar växer, så det knakar :-)