Sunday, August 16, 2009

Sussar sött

Nu sover Marcus så sött i sin egen säng. Det tog 20 minuter men ändå. Först la jag honom i sängen. Napp i munnen. Ett par omgångar med sängmobilens speldosa. Vyssan lull tassarna på sängen gör sitt genom att jag puffar till sängen med höften och låter sängen så smått vagga till ett par gånger. Upprepar sen detta med ca 1½ sekunds mellanrum. Samtidigt har jag låg lugn musik på i bakgrunden och jag gör ett schhh-ande ljud med jämna intervaller. Jag håller även en hand lätt på hans mage eller smeker hans hand/arm. När han gör sina vändningsförsök till mage så puttar jag försiktigt honom tillbaka till rygg. Detta upprepas några gånger. Ja, detta är en hel vetenskap men sover gör han i allafall.

I natt sov jag, Elias och Marcus i våran säng (Daddy Fool har varit på fest i Kolsva. Han kommer hem idag) och det var riktigt trångt. Dessutom viftade Elias emellanåt på både armar och ben. Till slut var jag tvungen att lägga Marcus i hans säng så att det blev lite mer plats i sängen.

Det gick förvånansvärt bra igår. Nånstans mellan klockan 20 och 20:30 somnade Marcus och han vaknade inte efter det (förutom några "nattmackor" under natten, nästan i sömnen). Elias somnade kanske vid 21:30 ungefär. Härliga tider!

Elias är frisk nu. Vi tog en liten tur till Spårvägsmuseét med mormor igår. Jag vet inte om Elias hade en massa kvarliggande energi som han sparat i kroppen under sjukdomstiden eller om han helt enkelt var övertrött på något sätt, för han var helt vild. Skuttade omkring, drog i oss, snackade, ja you name it. Jag var helt slut när vi kom hem igen. Vi kom fram till museét kl 15:30 och då var det bara en halvtimme kvar tills de stängde. Men han hann åka minitunnelbana med mormor och titta och "köra" en buss och en spårvagn. Sen tog vi båten över till Hammarby sjöstad och fikade där. Vi kom väl hem igen ca kl 18:30. Då var det middagsdags och varva ner framför tv:n, sen läggdags. (Efter att ha läst "Mulle Meck berättar om tåg" för typ tusende gången).

Ps: Farmor, du är jättevälkommen hit nästa vecka om du vill! Det var verkligen dålig tajming av Elias att bli sjuk just nu. Börjar Elias och Marcusabstinensen bli outhärdlig? :) Även farfar är jättevälkommen naturligtvis.

No comments: