Monday, February 09, 2009

Sista rycket

Japp, då har jag påbörjat min havandeskapsledighet. Det känns verkligen skönt och behövligt. Idag har jag gjort det som jag besämt sen länge att jag ska göra när havandeskapsledigheten satte igång - ringt till Stockholmshem och felanmält kranen i handfatet i badrummet. Flera små "galler" inuti kranen har lossnat så vattnet sprutar åt alla håll. Detta har hållt på ett tag men jag har inte riktigt orkat ta tag i det. I mprgon kommer dom och fixar det äntligen!

Just nu håller jag på att tvätta en massa bebiskläder som vi ska göra oss av med (en heldel är också sparat och ligger nytvättade och ihopvikta i byrån). Vi tänkte att vi ska åka med dom till Gröna villan, som ligger i Älvsjö. De tar emot och säljer barnkläder och barnartiklar. Man får en viss procent av försäljningsvinsten och det som de ej säljer skänks till barnhem i öststatsländer. Tänkte passa på att kolla efter ståbräda och skötbord där också.

En annan sak som vi ska göra är att köpa en gardinstång och gardiner till Elias rum. Det har inte blivit av ännu. Han har ju bara en rullgardin. Letar på Tradera, där kan man hitta färdigsydda gardiner. Elias vill ha gardiner med godis på men det vet jag inte om jag hittar. Vi får se.

Det kanske är som de säger, att när man är i slutet av graviditeten så får man lust till att "boa", fixa en massa saker i hemmet. Förra gången så fick vi ju äntligen , efter några år, upp gardinstänger och gardiner i vårat vardagsrum på Hornsgatan. Tänk om vi kanske äntligen får upp lampor i hallen här hemma, och i gästrummet. Det skulle verligen vara på tiden.

I helgen blir jag kanske gräsänka. Elias och Mattias tänkte ta en tur till Fagersta och hälsa på Elias farmor och farfar. Skulle vara trevligt att följa med men jag känner mig så trött just nu så att stanna hemma i lugn och ro och sooooova låter också som en lockande tanke. Vet inte hur lång tid det tog att somna igår kväll. Vred på mig, suckade och drog djupa andetag. Känns som att lungorna pressas ihop totalt ibland. Men till slut somnade jag, fick sova kanske sex timmar. Väcktes av en liten sötnos som sprang in i vårat sovrum i morse. Han kom runt till min sida och pussade mig i hela ansiktet. Inte helt fel sätt att vakna på :)

Var på min farfars begravning i torsdags. Elias var jätteduktig i kyrkan. Han försökte till och med att sjunga med i psalmerna. Efter kyrkan så blev det lite fika i en byggnad intill. Efteråt åkte vi hem till farmor ett tag. Hon har åkt på någon sorts infektion, stackarn, så nu ligger hon på Danderyds sjukhus. Kanske det har varit för mycket för henne nu den senaste tiden. Sorg, oro inför begravningen, alla papper och dylikt som har behövts ordnas med. Hoppas att hon kan få komma hem snart. Vi får hjälpa henne så mycket vi kan.

Här kommer lite bilder på våran lille fnutt:


Sjörövare i farten. (Ansiktsmålad på gymmets barnpassning).


Softar


Ute på gården


Fin i mammas prinsessdiadem


Badpojke

No comments: