Friday, February 13, 2009

Mysfredag med sjukling

Elias är sjuk. Han har feber och hosta. Igår hade han 39 graders feber och var jättehänging. Märkte detta när vi skulle äta middag. Han åt nästan inget alls och han såg alldeles dimmig ut på ögonen. Det blev en dos Alvedon och nattning klockan halv sju. Idag var han hemma med mig. Vi har tagit det väldigt lugnt. Blev tom ett par timmars vila på eftermiddagen. Nu på kvällen har vi haft det riktigt mysigt, vi har spelat spel (Fem myror är fler än fyra elefanterspelet som han fick i julklapp) och läst böcker. Bland annat läste vi lite Emil. Han ville att både han och jag skulle följa texten jag läste med fingrarna. Sen avbröt han mitt läsande genom att börja bokstavera vissa ord och sen skulle jag läsa ordet. Verkar som att han är sugen på att börja lära sig läsa (brås väl på sin far).

Tog tempen på honom innan läggdags och då hade han 38 grader. Hoppas att han blir frisk snart. Han missar tyvärr sin resa till sin farmor och farfar. Men biljetterna är ombokade till nästa helg så om han är frisk då så får han åka skidor och leka i snön då istället.

Ett roligt tillägg: När vi läste Emil så läste vi om när Emil fastnade med huvudet i soppskålen. Det beskrivs hur Emil sticker ner huvudet i den blommiga soppskålen för att sörpla upp det sista som finns däri, och då fastnar han. Vad ska dom nu ha soppan i? "I blomkrukan!" Utbrister Elias och börjar skratta. Antar att han associerade till att soppskålen var blommig, hahaha. Han är klurig vår lille plutt!

No comments: