Saturday, January 30, 2010

Från åla till krypa

Elias är duschad och påklädd. Snart ska han och Daddy Fool gå iväg till frissan. Det är dags att Elias klipper sig igen. Luggen börjar nästan att krypa in i ögonen.

Marcus vilar (det tog väl ca 45 minuter att få honom att somna. Daddy Fool och jag kämpade i våra vanliga halvtimmes intervaller). Han reste sig stup i kvarten, lekte med nappen, gosedjuren etc etc. Fast han verkar trött så har han överraskande mycket ork att busa och skrika innan han äntligen somnar.

Man kan ju tycka att han borde slockna fortare med tanke på hur han kämpar med att resa sig mot allt möjligt. Sen står han upp och ser så nöjd ut. Vi har tagit ner gåvagnen, men han har inte visat något intresse för den ännu. Jag har lagt ett par tunga böcker i den så att den ska bli lite stadigare.

Marcus ålande börjar minska mer och mer. Sen några dagar tillbaka så kryper han faktiskt mest. Och fort går det. Man får vara på sin vakt hela tiden. I morse reste han sig vid Elias som satt vid vardagsrumsbordet och åt frukost. Det var oroande nära ena bordshörnet så jag vågade inte låta honom stå kvar där. Jag fick flytta bort honom därifrån flera gånger. Det börjar väl bli dags att ställa allt i mitten av bordet dessutom, för han ska ju pilla på allt. Det är något som jag minns från Elias småbarnstid. Jag tror att vi har bilder på vardagsrumsbordet i "gamla hemma" där man ser att allt puttats in till mitten.

Nu har vi sänkt ner spjälsängsbotten till nedersta läget. Min kiropraktor berättade för mig att hans son hade tagit sig över kanten när han var 7 månader. De hade vaknat av en hög duns. Han hade tydligen lyckats med detta även när den varit sänkt så mycket som det gick. En riktig akrobat verkar det som. När jag hörde detta så tänkte jag att det var nog bäst att sänka ner sängen på en gång.

Ikväll ska jag ut och äta middag med farmor, mamma, syrran och brorsan. Det är våran 90-årspresent till farmor. Vi ska till Ulla Winblads på Djurgården. Det ska bli riktigt trevligt. Då får Daddy Fool hålla ordning på grabbarna K här hemma. Håller tummarna för att de ska vara snälla mot honom.

No comments: