Sunday, January 24, 2010

På stående fot

Elias, jag och Marcus sitter på golvet i vardagsrummet och leker. Elias tar en leksak som Marcus håller på att leka med. "Gör inte så Elias. Det är inte snällt" säger jag. "Mamma, tala inte om det för tomten" säger Elias då.
Ha ha ha, ett typiskt Elias-citat.

Det går framåt med rasande fart för Marcus. I går satt han på golvet, reste sig på alla fyra, ställde sig upp på huk för att sen resa sig helt upp. Sedan stod han upp i ca 7 sekunder! Idag ställde han sig upp på liknande sätt och när han väl stod upp så började han att klappa händerna. Han älskar verkligen sin nya färdighet, nu vill han knappt göra annat. Det dröjer nog inte länge förrän vi får lov att ta ner gåvagnen från vinden. Däremot är det nog dags att packa ihop den kära gungan. Snyft. Vi får väl försöka göra rent den så gott det går och sätta ut en annons på Blocket.

Marcus är mycket mammigare än vad jag minns att Elias var när han var i samma ålder. Jag kan knappt sätta ner honom på golvet för att borsta tänderna, för då börjar han att gråta. Ändå låter jag honom sitta precis i dörröppningen så att han ser mig. Det hjälper inte ens att lägga leksaker intill honom, dom pillar han lite på sen börjar han gnälla och kryper in till mig. När han kommit in till badrummet så försöker han att resa sig mot mina ben. Eller försöker är väl inte rätt ord, han reser sig upp och står och vinglar hållandes i mina byxben. Förhoppningsvis går den här fasen över snart.

På torsdag ska Elias, Marcus och jag hem till en av mina jobbarkompisar, som också är mammledig (hon har även en liten kille som är något år yngre än Elias). Dessutom kommer ett par till mammalediga kollegor dit med sina småttingar. Det ska bli roligt.

Ett litet tillägg: Marcus har krupit en hel del idag. Så nu kombinerar han ålandet med att krypa då och då.

Här kommer lite nya bilder på våra små busungar:


Grabbarna busar ihop


Marcus vid sin leksakslåda


Dags att ta ut granen



Elias matar lillebror med vatten



Han står med sin leksakslåda som stöd



"Titta mamma och pappa, jag kan stå!"

No comments: