Sunday, January 03, 2010

Marcus första jul och nyår

Ja då är julen över och ett nytt år har inletts. Julen och min födelsedag firades hos oss som vanligt med mys och tomte. I år tror jag faktiskt att Elias trodde mer på tomten än förra året, då han faktiskt verkade misstänka att det var farfar som fanns bakom skägget. Vi hade ju pratat mer om tomten och han hade ju varit med och skrivit önskelista till tomten.

Efter julen följde Elias med farmor och farfar hem. Han har haft det jättekul och åkt skidor och snowracer med farfar. Daddy Fool, jag och Marcus åkte dit och firade nyårsafton några dagar senare. Nu är vi hemma igen och vardagen börjar så smått. Daddy Fool börjar jobba imorgon men Elias är hemma från dagis en vecka till.

Marcus var lite sjuk i mellandagarna, han hade en liten ögoninfektion och hade lite feber. Vi hade precis börjat ge honom åtta månadersmat men det gick inget vidare, han hostade och stod i (dessutom var väl inte aptiten på topp i och med att han var sjuk) så vi har tillfälligt gått tillbaka till sexmånadersburkarna. Aptiten har ökat men han har fått en ovana att spotta ut en hel del mat och vatten (vatten har han inte varit så förtjust i än så länge, nu börjar det bli lite bättre) och när man säger till honom att man inte får göra så så skrattar han bara. Likadant när han drar i sladdar eller gör annat bus, när man säger "aj aj" eller "nej Marcus", då skrattar han förtjust. Han är en liten spjuver vår lilla pojke.

Just nu ligger han och gallskriker i sin säng medan Daddy Fool försöker få honom att sova. Vi har bestämt oss för att försöka få honom att vänja sig vid att somna i sin egen säng. Igår tog det en timme innan han somnade, och han skrek nästan hela tiden. Vi får se hur lång tid det tar ikväll.

På den motoriska sidan går det framåt. Han sitter utan stöd utan problem och han tar sig från sittandes till mage och från mage till sittandes. Gåstolen har vi också invigt, men just nu är den undanstoppad i och med att granen står framme.

Nu har det gått en halvtimme så det är min tur att byta av Daddy Fool. Jag fortsätter skrivandet sen och lägger in lite bilder. Önska mig lycka till!

P.S 4/1: Det tog en timme med nattningen igår. Verkar bli lång tid ikväll också.
Annat nytt; vi har börjat att borsta tänderna på Marcus nu.

Här kommer några bilder:

Elias åker pulka


Elias åker stjärtlapp


Marcus sitter med filtar och kuddar som skydd runtomkring


Invigning av gåstolen


Bad hairday i gåstolen


Marcus första tänder


Elias öppnar julklapp på julaftonsmorgon


Granen står så grön och grann i stugan


Elias finklädd med slips


Lillebror hade också slips dagen till ära


Marcus i tomtens famn

2 comments:

Anonymous said...

Go´afton!
Tack för trevlig läsning och
jättefina bilder. Kylan fortsätter
och vi har haft -26gr. Brrrrr !
Hoppas att allt är bra med Er.
Tyvärr Erika, så var det vi kollade
i katalogen slut. Både Ditt o mitt.
Jag känner som om det är lite lurendrejeri med reakataloger :(
Kram på Er med hälsningar från
köldhålet Fagersta.

Erika said...

Jösses, det var kallt! Här är det väl runt -10 grader. Elias och jag var ute och åkte pulka häromdagen. Vi fick plats båda två :)

Vad synd att kläderna inte fanns kvar. Bättre lycka nästa gång kanske.

Jag förbereder mig för min halvtimme i nattningsprocessen just nu.

Kram Erika