Saturday, October 03, 2009

Ba ba ba

Som sagt så är det mer och mer "prat" på Marcus. Mestadels så är det "Ba ba ba ba" just nu. Försöker sälja in "Mamma" men det har inte funkat hittills. Nu ligger han och sover i vagnen. Jag spelade lite reggae, Maxi Priest, för honom och det verkade göra susen.

Elias har nu sovit tre nätter utan nattblöja. Två mornar har han varit helt torr och i morse var det endast lite blött i kalsongerna. Han fick sin vita helikopter igår! Historien bakom den är följande:

En gång för länge sen gick vi in i en presentaffär på Hornsgatan och då såg han ett paket med en liten vit polishelikopter samt några små polisbilar. "Dom vill jag ha" sa han omedelbart. Då sa jag att när han slutar med blöja på natten så skulle han få det. Jag kommer inte ihåg exakt men detta kan väl ha varit ca ett år sedan. Efter ett tag blev jag lite orolig att de skulle sluta sälja den där helikoptern så jag gick in och köpte den och den har legat på en hylla i klädkammaren sen dess. Så igår morse när han klarat av två torra blöjfria nätter, då fick han sin vita helikopter. "Åh, tack mamma!!!"

När han klarat av ytterligare några torra nätter så ska han få en överraskning av Daddy Fool också.

Igår gjorde vi en utflykt till Solna och hälsade på gammelfarmor. Jag tog Marcus i bärselen för jag ville inte riskera att hamna i kollektivtrafikrusnningen med barnvagnen. Blöjor, extrakläder och dylikt packade jag ner i en handväska (modell större). Vi promenerade först till Södra station och tog fyrans buss till Fridhemsplan, där tog vi tunnelbanan till Solna Centrum och sen tog vi buss 505X till Östervägen. Gick rätt smidigt men jag var lite mör i ryggen när vi kom hem igen.

Det var skönt att komma ut en sväng och gammelfarmor blev glad över besöket. Vi kom dit lagom till lunch och hon hade lagat sparrissoppa och pannkakor. Sen fikade vi och pratade och det hela var trevligt och gick faktiskt ganska bra med ungarna. Vi hade tyvärr glömt att ta med leksaker till Elias men jag gjorde en nödlösning och lyckades få Elias att leka meed Marcus nya mockasiner. De fick agera som bilar en dag som denna.

Hemresan gick också bra och det var nog tur att jag tagit bärselen och inte vagnen, framförallt så var smockfullt på fyrans buss.

Hem kom vi och Daddy Fool dök upp bara några minuter efter att vi kommit hem. Sen följde en lugn och skön fredagskväll.

No comments: