Thursday, April 08, 2010

Påsk utan barnen

Japp då har Marcus också fått vattkoppor. Upptäckte det på fredagen förra veckan. Han har dessutom mycket fler utslag än Elias hade, och mer besvär med klåda. Vi har smörjt in honom med potatismjöl och på kvällarna innan han ska sova har vi smörjt in med kylbalsam. Han börjar väl bli på bättringsvägen nu men under fötterna har han några blåsor kvar.


Elias har åkt på en förkylning nu. De ringde från dagis i torsdags och sa att han var varm och hängig. Han sa att han frös och han ville inte äta någon lunch. Jag gick och hämtade honom på en gång. Han somnade på en gång när vi kom hem. Dagen efter var han nästan feberfri och pigg igen men på påskaftonen så fick han feber igen på eftermiddagen.

Påskmiddagen hos mormor fick därför firas utan barnen. DaddyFool stannade hemma med pojkarna under middagen och sen avlöste farmor och farfar honom. Efter några timmar ringde de, Marcus hade vaknat och ville inte somna om. Det blev en ganska jobbig natt med lite sömn. Han hade nog jobbigt med klåda och feber, stackars liten.

Idag har vi varit på Sachsska barnmottagningen och tagit prover på Elias. Sist vi var på BVC så upptäcktes ju att hans längdkurva och viktkurva planat ut en aning. Då uppmanades vi att boka tid på barnmottagningen för att kolla upp det här med glutenintolerans eftersom att det finns i släkten.

Det var en läkare som inte direkt ingav något större förtroende. Jag försökte bla förklara för henne om de episoder när Elias mått illa och kräkts på förmiddagen och mått bra igen på eftermiddagen. Jag berättade att detta hänt ca fyra, fem gånger, med lång tid emellan. Hon förstod inte alls utan trodde att han mått illa och kräkts hela dagen. Jag fick förklara flera gånger innan hon förstod. Sedan visade det sig att hon skrivit i sina papper att hans pappa har glutenintolerans, fast jag sa att det är hans farfar. Hon frågade mig om vi föräldrar hade några sjukdomar, om jag eller DaddyFool åt några antideppressiva mediciner, om vi hade ett bra förhållande mm mm. När jag sen frågade henne om risken var stor för att lillebror skulle kunna smitta honom och han skulle kunna få bältros, fast han nyss haft vattkoppor själv så kunde hon inte svara på det. Hon mumlade nåt om att det inte var samma virus. Fast det är ju det!
Men till sist togs blodproverna i allafall. De tog blodstatus, sköldkörtelprov och prov för att kolla om det är glutenintolerans. Hon kommer att ringa i nästa vecka och om det visar något så får vi boka in en återbesökstid.

Elias var duktig, fast han var jätterädd. Han hade sina bamsar med sig och jag försökte distrahera honom med frågor och annat. Jag frågade honom bla om han kunde berätta för sköterskan vad han ska göra¨på söndag (då ska vi gå och se "Rasmus på luffen" med Markoolio i ena huvudrollen på Oscarsteatern). Svaret jag fick var: "Nä jag kan inte berätta för jag gråååååter."

Efter provtagningen fick han välja en liten mjuk gummiödla ur en påse. Han valde en rosa. Den har han döpt till..... Rosa såklart! Sen gick vi och köpte glass.

Jo just ja, Elias hade sitt kalas. Han hann bli frisk tills dess. Det var en massa spring och skratt och stohej. De lekte Hela havet stormar, men Elias åkte ut först så han var lite sur. Annars roade de sig rätt bra själva. Efter kalaset var det bara att sätta igång med middagen. Sen kom mormor, gammelfarmor, moster och "morbror P". Farmor och farfar var ju redan här. Det blev en trevlig middag och Elias fick jättefina presenter. Han var väldigt mör på kvällen.

Jag återkommer med resultatet av proverna sen.

Blandade bilder:
Glad liten parvel

En ny variant av gåstol

Stackars Elias med sina vattkoppor

Födelsedagsbarnet öppnar paket på morgonen

Stor ballong som DaddyFool tog med hem från jobbet

Stålmannen på språng

Blivande Muhammed Ali?!

Mumsig födelsedagstårta som Elias och hans farmor bakat

Vinterns sista skidtur

1 comment:

Åsa said...

oj vad stor Marcus ser ut nu! Hoppas barnen mår bra snart! Kram!