Tuesday, March 31, 2009

Vändningsförsök

Var på SöS idag och gjorde ultraljud. "Bubblan" ligger lite på snedden, fötter ner, rumpan nere till vänster och huvudet uppe till höger. Imorgon ska jag till förlossningen på SöS och göra ett milt vändningsförsök. De vill ej ta i så mycket i och med att jag har gjort ett kejsarsnitt tidigare. Om det inte fungerar så ska vi boka in en tid för ett planerat kejsarsnitt.

Klockan 7:30 ska jag ringa till förlossningen och få en tid för försöket. När jag sen kommer dit så ska jag bara ha ätit en lätt frukost, typ fil eller liknande. Först kommer de att övervaka "Bubblans" hjärtljud med sk CTG apparat i en timme ungefär, sen försöker de att få honom att vända sig. Inför försöket kommer jag att få Bricanyl intravenöst så att livmodermuskulaturen ska slappna av ordentligt. Efter vändningsförsöket kommer jag att ligga ytterligare ca en timme för att de ska hålla "Bubblan" under uppsikt så att han inte reagerade negativt av försöket. Det kan vara stressande för barnet.

Så återigen, håll tummarna!!!

2 comments:

Åsa said...

Håller tummarna hårt för att det går vägen, och att Bubblan inte tillåter sig ett aprilskämt :-)

Kram! Väntar nyfiket på rapport om hur det gick.

Anonymous said...

Erika,
Våra tankar är hos Dig. Bubblan
blir nog en liten påskgubbe eller
också får han kanske fira födelse-
dag med farmor 2/4.
Kram Stumpan från "svärmor" och
"svärfar" som väntar med spänning.